„Poporul care locuia întru întuneric va vedea lumină mare
și voi cei ce locuiați în latura umbrei morții lumină va străluci peste voi”
(Cartea Proorocului Isaia 9, 1)
Iubiţi întru Hristos, preacinstiți preoţi şi diaconi,
iubitori de Dumnezeu monahi şi monahii, dragi fraţi şi surori!
Astăzi, încă o dată ni se descoperă Taina Dumnezeieștii Întrupări, și Fiul lui Dumnezeu, arătînd cea mai adîncă smerenie, prin ascultarea de Tatăl Ceresc, intră în lumea noastră în trup, pentru a omorî păcatul și pentru a face pe toți cei ce cred în El, părtași ai Dumnezeieștii firi (II Petru 1, 4).
Drept loc al descoperirii Sale Dumnezeu a ales nu orașele mari ale vremii, nici chiar Ierusalimul, „orașul orașelor”, „orașul păcii”, ci o simplă iesle. Domnul Iisus Hristos a binevoit să Se întrupeze într-o peșteră sărăcăcioasă din Bethleem, pentru a le spune oamenilor că El, Dumnezeu-Creatorul, a binevoit să li Se asemene, că vrea să fie aproape de cei mai săraci și cei mai smeriți de pe pămînt, să trăiască în mijlocul lor, să ia asupra Sa toată suferința, sărăcia și tragedia omenirii. Astfel, El poate fi găsit printre cei mai disprețuiți din această lume, bolnavi, întemnițați, păcătoși. Prin aceasta, Dumnezeu ne-a arătat că drumul spre El nu trece prin lux, mîndrie și iubire de sine, ci, dimpotrivă, prin blîndețe și smerenie, prin lepădarea de propria voință.
Nașterea Domnului nostru Iisus Hristos nu este doar un eveniment istoric, pierdut în adîncul veacurilor. Vestea Nașterii Domnului este adusă an de an nu doar omenirii întregi, ci fiecăruia dintre noi: „…Iată, vă binevestesc vouă bucurie mare, care va fi pentru tot poporul. Că vi s-a născut azi Mîntuitor, Care este Hristos Domnul…” (Luca 2, 10-11). Bucuria Nașterii Mîntuitorului este un dar pentru fiecare om, și trebuie să-l primim cu credință și recunoștință.
Cîtă bunătate, lumină, căldură și iubire dumnezeiască a coborît pe pămînt în binecuvîntata noapte a Nașterii Domnului, cînd Sfinții Îngeri s-au arătat păstorilor din Bethleem și le-au vestit, că în cetatea lui David S-a născut Mîntuitorul Iisus Hristos. Păstorii au fost primii dintre toate făpturile pămîntești care au venit în peștera din Bethleem și s-au închinat Pruncului Iisus.
Au venit la peșteră să se închine Pruncului Divin și cei trei înțelepți de la Răsărit, fiind călăuziți de o stea minunată care a apărut pe cer. Magii s-au închinat Dumnezeiescului Prunc și I-au adus daruri proorocești: aur, tămîie și smirnă.
Nașterea în trup a Domnului nostru Iisus Hristos poate fi înțeleasă numai prin credință. Cine mărturisește Întruparea Mîntuitorului, întreaga sa viață o dedică lui Dumnezeu. Un creștin adevărat își dorește un singur lucru – să fie sărac cu Hristos și să nu fie bogat fără Hristos. De asemenea, după cuvîntul Mîntuitorului, cel care Îl iubește și-L ascultă pe El ca Învățător, trebuie să știe, că nu are loc în lumea aceasta, pentru că: „… Fiul Omului nu are unde să-Și plece capul” (Luca 9, 58).
Sfîntul Ierarh Grigorie al Neocezareii numește Nașterea lui Hristos o nouă minune, în care Dumnezeul cel Vechi de zile s-a făcut Prunc pentru a-i face pe oameni fii ai lui Dumnezeu.
Steaua minunată, care s-a arătat înțelepților de la Răsărit, ne spune Cuviosul Efrem Sirul – este un semn, prin care Domnul cheamă la Sine toată omenirea. Și astăzi, cînd au trecut mai bine de două mii de ani de la Nașterea Domnului, Mîntuitorul nostru Iisus Hristos iarăși cheamă la Sine pe fiecare dintre noi.
Dar noi, cei de astăzi, cum ne vom arăta înaintea Dumnezeului celui Născut? Ca păstorii, în simplitatea inimii și cu cutremur ne vom închina Pruncului Hristos, sau precum magii, cu smerenie Îi vom aduce daruri de mare preț? Sau, ca cei care nu L-au primit, L-au prigonit, L-au batjocorit și L-au urît pe Mîntuitorul lumii? Dumnezeiescul Prunc, prin Nașterea Sa, ne descoperă taina adevăratei smerenii și a bunătății nemărginite. El ne arată că numai pe temelia iubirii și a milei pot fi zidite cele veșnice, doar cu ajutorul bunătății și al împreună-pătimirii putem înmulți tot ce ne-a dat Dumnezeu.
Din păcate, la fel ca și acum două mii de ani, și în zilele noastre răul încearcă să distrugă tot ce avem mai bun, mai luminos și mai sfînt, semănînd haos, înmulțind bolile și neputințele. Noi, însă, știm că răul, ca întotdeauna, va fi învins – „Cuvîntul Întrupat a biruit păcatul cel rău, Domnul cel Preaslăvit; căci cu slavă S-a preaslăvit” – ne spune Cuviosul Grigorie Sinaitul.
Sufletul fiecărui credincios este însetat de rugăciune, pocăință, smerenie și iubire, care se mărturisește prin fapte bune. Oamenii care își umplu sufletul de rugăciune și iubire lucrătoare, indiferent că sînt bogați ori săraci, renumiți sau necunoscuți, se bucură de fericirea și pacea pe care Pruncul Hristos le-a adus pe pămînt și pe care Sfinții Îngeri le-au cîntat în noaptea Nașterii Domnului: „Slavă întru cei de sus lui Dumnezeu şi pe pămînt pace, între oameni bunăvoire!” (Luca 2, 14).
Iubiți părinți, frați și surori duhovnicești, vă adresez tuturor sincere felicitări cu prilejul sărbătorii Nașterii Domnului nostru Iisus Hristos. Vă doresc pace, sănătate și mîntuire, ca să devenim cu toții vrednici părtași la adevărata bucurie mîntuitoare, dăruită nouă de Pruncul cel Dumnezeiesc, Domnul Iisus Hristos, Căruia I se cuvine slavă, cinste și închinăciune în veci. Amin.
HRISTOS SE NAŞTE, SLĂVIŢI-L!
Cu dragoste întru Hristos Cel Născut,
NICODIM
Nașterea Domnului
25 decembrie 2024 /7 ianuarie 2025
or. Edineț
„Народ, ходящий во тьме, увидит свет великий;
на живущих в стране тени смертной свет воссияет”.
(Книга Пророка Исаии 9, 2)
Возлюбленные во Христе всечестные пресвитеры и диаконы,
боголюбивые монашествующие, дорогие братие и сестры!
Вновь перед нами открывается тайна Боговоплощения – Сын Божий, являя глубочайшее смирение, во плоти входит в наш мир, чтобы послушанием Небесному Отцу умертвить грех и сделать каждого, кто поверит в Него, причастником Божеского естества (2 Петр. 1, 4).
Святые Ангелы в благословенную Рождественскую ночь возвестили, что в Вифлееме, в городе Давидовом, родился Спаситель, Который есть Христос Господь (Лк. 2, 9-11). Пастушки первые из всех земнородных пришли в Вифлеемскую пещеру и поклонились Богомладенцу Христу.
В день Христова Рождества в Вифлеемскую пещеру пришли и волхвы с востока. Чудесная звезда привела мудрецов к новорожденному Богомладенцу Христу. Волхвы поклонились Богомладенцу и принесли Ему пророческие дары: золото, ладан и смирну.
Рождение Господа нашего Иисуса Христа в Вифлееме – это не просто историческое событие, затерянное в глубине веков. Рождественское благовестие послано не просто человечеству в целом. Эта радость провозглашена каждому из нас, каждой душе: „Вот, я возвещаю вам великую радость… сегодня родился вам Спаситель” (Лк. 2, 10-12). Рождество Спасителя – это дар для каждого человека, который нужно принять с верой и благодарностью.
Господь Бог наш не пожелал родиться ни в Риме, ни в Афинах, ни даже в Иерусалиме – „город городов”, „город мира”, а соблагоизволил воплотиться в убогой Вифлеемской пещере. Господь выбрал местом Своего откровения убогую пещеру, чтобы сказать людям, что Он, Бог-Творец, восхотел быть подобен человеку, жить с ним, взять на себя все страдания, бедность и трагедию человечества. Этим Бог показал нам, что путь к Нему лежит не через роскошь и человеческое почитание, а наоборот, через сердечную кротость и смирение, отвержение собственной греховной воли.
Рождение Христа в яслях показывает нам, что Бог желает быть близок к самым бедным, к самым смиренным на земле. Так, можно найти Его среди обездоленных этого мира, больных, заключенных, грешников, в каждой страдающей душе.
Рождество во плоти Господа, Бога и Спаса нашего Иисуса Христа, можно понять лишь путём веры. Кто исповедует Боговоплощение, посвящает Богу всю свою жизнь. Истинный христианин желает только одного – быть бедным со Христом и не быть богатым без Христа. По слову Спасителя, тот, кто возлюбит Его как Учителя, должен знать, что ему нет места в этом мире, потому что: „…у Сына Человеческого нет места, где Oн мог бы преклонить голову” (Лк. 9, 58).
Святитель Григорий Неокесарийский называет Рождество Христово новым чудом, в котором Ветхий днями Бог сделался Младенцем, чтобы людей сделать Божьими детьми.
Сколько добра, света, теплоты и Божественной любви сошло на землю в благословенную Вифлеемскую ночь! Прп. Ефрем Сирин утверждает, что чудесная звезда, явившаяся восточным царям – это знамение, через которое Господь приглашает к Себе все человечество. И сегодня, когда от Рождества Христова прошло более двух тысяч лет, Господь и Спаситель наш Иисус Христос вновь зовет нас к Себе.
Самое важное для каждого из нас это то, какими мы предстаём пред Родившимся Богом? Как пастухи, в сердечной простоте с трепетом кланяющиеся Младенцу Христу; как волхвы, преодолевшие далекий путь, склонившие свои выи и принесшие Ему драгоценные дары; или как те, кто не принял, гнал, преследовал и ненавидел Спасителя мира?
К сожалению, как и две тысячи лет назад, зло мира сего и в наше время пытается вытеснить самое доброе, светлое и святое, что у нас есть, разрушая жизни, сея хаос, умножая болезни и немощи. Богомладенец открывает нам тайну глубочайшего смирения и бесконечной доброты. Своим рождением Он показывает нам, что только на фундаменте любви и милосердия может созидаться вечное, только с помощью доброты и сострадания мы сможем приумножить и не потерять всё то, что Бог даровал нам.
Мы знаем, что зло, как и всегда, будет посрамлено – „воплотившееся же Слово истребило зловредный грех, – препрославленный Господь; ибо славно Он прославися”, – говорит Преподобный Григорий Синаит.
Душа каждого человека жаждет молитвы, покаяния, смирения и любви, которая свидетельствуется добрыми делами. И те люди, которые наполняют свою душу молитвой и действенной любовью, независимо от того, богатые они или бедные, известные и славные или малоприметные и неизвестные, наслаждаются счастьем и миром, который принес на землю Богомладенец Христос и который воспевали в Рождественскую ночь Святые Ангелы: „Слава в вышних Богу, и на земли мир, в человецех благоволение” (Лк. 2, 14).
С радостью поздравляю всех Вас, дорогие отцы, братья и сестры, с праздником Рождества по плоти Господа Бога и Спаса нашего Иисуса Христа. Желаю всем мира, здоровья и спасения, чтобы все мы стали достойными причастниками спасительного божественного торжества, дарованное нам Богомладенцем Иисусом, Которому подобает от нас слава, честь и поклонение во веки. Аминь.
ХРИСТОС РАЖДАЕТСЯ! СЛАВИТЕ ЕГО!
С любовью во Христе Родившемся,
НИКОДИМ
Рождество Христово
25 декабря 2024 г. / 7 января 2025 г.
град Единец