Pastorală la Nașterea Domnului a Înaltpreasfințitului Nicodim, Arhiepiscop de Edineț și Briceni
„Astăzi toate se umplu de bucurie, Hristos născîndu-Se din Fecioară”
(Stihira după Psalmul 50 de la Slujba Utreniei
din ziua Dumnezeiescului Praznic al Nașterii Domnului)
Iubiţi întru Hristos, preacinstiți preoţi şi diaconi,
iubitori de Dumnezeu monahi şi monahii, dragi fraţi şi surori!
Astăzi trăim duhovnicește și sărbătorim cel mai mare și cel mai fericit eveniment din istoria omenirii – Întruparea lui Dumnezeu. Pe pămînt S-a născut nu un nou prooroc sau învățător, nu un conducător înțelept sau un erou puternic, ci S-a întrupat Însuși Creatorul acestei lumi: „Venit-ai din Fecioară, nu sol, nici înger, ci Tu Însuţi, Doamne, Te-ai întrupat și m-ai mîntuit pe mine, omul” (Irmosul Cîntării a 4-a, Canonul Învierii, glasul al 2-lea). Această mare și minunată taină, nepătrunsă și neînțeleasă pe deplin de mintea omului, este, însă, înțeleasă de inima credinciosului – Dumnezeu vine pe pămînt și ia chipul omului. S-a săvîrșit „…taina dreptei credinţe: Dumnezeu S-a arătat în trup…” (I Timotei III, 16).
Sărbătoarea de astăzi ne vestește, că odată cu nașterea Mîntuitorului Hristos a început o nouă eră în istoria omenirii: era vieții cu Dumnezeu. Domnul a venit pe pămînt, ca să fie cu noi, oamenii, să ne aline durerile și să ne potolească setea de mîntuire. După Sfîntul Apostol Pavel, Dumnezeu, Care este bogat în milă, a sărăcit, iar noi sîntem îmbogățiți prin harul bunătății Lui față de noi în Hristos Iisus (Efeseni II, 4-7). De aceea, în aceste zile sfinte, noi mărturisim, că Dumnezeu nu este undeva în cer, ci aici, cu noi, printre noi.
Cît de frumoasă și de luminoasă este istoria sfîntă a Nașterii Domnului Iisus Hristos! Fiul lui Dumnezeu a venit pe pămînt pentru a-l întoarce în Rai pe omul căzut. Creator și Stăpîn al întregii lumi, Domnul s-ar fi putut naște în cel mai ales palat împărătesc, însă Fiul Cel mai înainte de veci al lui Dumnezeu-Tatăl Cel mai înainte de veci vine smerit, se naște din Preacurata Fecioara Maria, într-o peșteră sărăcăcioasă, care era chipul sufletului omenesc pustiit de păcat și care a devenit cămara luminoasă a Împăratului Ceresc. Îngerii au cîntat deasupra peșterii binecuvîntate minunatul imn: „Slavă întru cei de sus lui Dumnezeu, şi pe pămînt pace, între oameni bunăvoire!” (Luca II, 14).
Primii care au primit vestea venirii lui Dumnezeu în lume au fost păstorii din Betleem. Un Înger al Domnului li s-a arătat și le-a zis: „Nu vă temeţi. Căci, iată, vă binevestesc vouă bucurie mare, care va fi pentru tot poporul. Că vi s-a născut azi Mîntuitor, Care este Hristos Domnul, în cetatea lui David. Şi acesta va fi semnul: Veţi găsi un Prunc înfăşat, culcat în iesle” (Luca II, 10-12). Păstorii au fost primii dintre cei născuți pe pămînt care s-au închinat Dumnezeiescului Prunc Hristos.
În aceeași zi au venit la peștera din Betleem și trei regi din Răsărit, călăuziți de o stea minunată. Acești magi, adică înțelepți, s-au închinat cu evlavie Nou-născutului Împărat al Cerului și al pămîntului și I-au adus „…daruri: aur, tămîie şi smirnă” (Matei II, 11). Aur – ca semn că „…Împăratul împăraților…” (Apocalipsa XVII, 14) a venit în lume; tămîie – ca semn că în lume a venit Marele „…Arhiereu al bunătăţilor celor viitoare…” (Evrei IX, 11); smirnă – ca simbol al faptului că Nou-născutul Mesia-Hristos va mîntui omenirea prin moartea Sa dătătoare de viață.
Împăratul Irod, aflînd că S-a născut pe lume „Împăratul Iudeilor”, cum Îl numeau magii, s-a tulburat și a ridicat sabia pentru a-L ucide pe Pruncul Dumnezeiesc. Din mîna tiranului Irod au murit paisprezece mii de prunci nevinovați, care au devenit primii Mucenici pentru Hristos. O atitudine asemănătoare față de Nașterea lui Hristos, față de marea Taină a venirii lui Dumnezeu în lume, există și astăzi. Unii oameni Îl cinstesc pe Mîntuitorul și Domnul, se roagă Lui și încearcă să-și trăiască viața pe temelia sfintelor porunci ale Dumnezeului celui Viu. Alții – își pun dorințele personale deasupra legilor dumnezeiești…
În aceste vremuri tulburi, sîntem chemați de către harul dumnezeiesc la unitate, bună înțelegere și ascultare, avîndu-L exemplu pe Fiul lui Dumnezeu, Care ne-a răscumpărat din păcat, moarte și iad.
Cu mulțumire față de Dumnezeiescul Prunc Hristos Cel Întrupat, cu un sentiment de bucurie pornit din inimă, Vă felicit cu ocazia preaslăvitei sărbători a Nașterii Domnului! Vă doresc tuturor sănătate și mîntuire, curaj și răbdare în depășirea greutăților vieții pămîntești. Praznicul Nașterii Domnului să fie un prilej de a manifesta milă și dragoste față de cei care trăiesc alături de noi. Să împărtășim cu dărnicie bucuria Nașterii lui Hristos tuturor oamenilor. Să avem grijă de bătrîni, orfani, persoane cu dizabilități, de cei singuri și sărmani, ca și ei să simtă că nu sînt uitați în aceste zile pline de bucurie sfîntă. Atunci și sărbătoarea noastră va fi desăvîrșită. Deci, să aducem la ieslea Pruncului Iisus Hristos daruri plăcute Lui, și, ca răspuns la faptele noastre cele bune, Domnul va binecuvînta poporul Său cu pace. Vă îndemn pe toți să păstrați și să înmulțiți darurile lui Dumnezeu – iubirea nestinsă față de Creatorul nostru, față de Sfînta Biserică și față de aproapele.
Fie ca pacea și bunăvoirea lui Dumnezeu să ne umple pămîntul și viața. Steaua Betleemului să strălucească peste fiecare dintre noi, să ne ajute să găsim și să păstrăm pe calea vieții pămîntești, Adevărul, care pentru noi, oamenii, este Mîntuitorul și Domnul nostru Iisus Hristos: „…Eu Sînt Calea, Adevărul şi Viaţa. Nimeni nu vine la Tatăl Meu decît prin Mine” (Ioan XIV, 6). În Hristos vom găsi acea fericire, pe care noi, fiecare în felul său, o căutăm întotdeauna, dar care există doar acolo, unde împărățește Dumnezeu. Amin.
HRISTOS SE NAŞTE, SLĂVIŢI-L!
Cu dragoste întru Hristos Cel Născut,
NICODIM
ARHIEPISCOP DE EDINEŢ ŞI BRICENI
Nașterea Domnului
25 decembrie 2023 /7 ianuarie 2024
or. Edineț
„Всяческая днесь радости исполняется: Христос родися от Девы”
(Стихира по 50-м псалме на Рождественской утрене)
Возлюбленные во Христе всечестные пресвитеры и диаконы,
боголюбивые монашествующие,
дорогие братие и сестры!
Сегодня мы духовно переживаем и празднуем величайшее и самое радостное событие в истории человечества – Боговоплощение. На земле родился не новый пророк или учитель, не мудрый правитель или могущественный герой, но воплотился Сам Творец этого мира: „Пришел еси от Девы, не ходатай, не Ангел, но Сам, Господи, воплощься, и спасл еси всего мя, человека” (Ирмос Воскресного Канона, 2-го гласа).
Великая, удивительная и неисчерпаемая тайна, недоступная и непостижимая в полной мере человеческому разуму, но принимаемая и постигаемая верующим сердцем – Бог явился на земле во плоти! Он приходит на землю и принимает на Себя образ человека. Совершилась „великая благочестия Тайна: Бог явился во плоти” (1 Тим. 3, 16).
Сегодняшний праздник возвещает нам, что с рождением Христа Спасителя преграда, разлучавшая нас с Богом, сокрушена и началась новая эра жизни людей: эра жизни с Богом. Господь пришел, чтобы быть с нами; пришел, чтобы соединиться с человечеством, разделить его боль, утолить его жажду спасения. По словам Святого Апостола Павла, богатый милостью Бог беднеет, а мы обогащаемся благодатью Его благости к нам во Христе Иисусе (Еф. 2, 4-7). В эти святые дни мы исповедуем, что Бог – не где-то на неприступном небе, а здесь, с нами, среди нас.
Какой красивой и светлой является страница священной истории Рождества Христова! Предвечный Сын Предвечного Бога Отца приходит в мир для того, чтобы падшего человека возвратить в Рай. Как Творец и Владыка всего мира, Господь мог бы родиться в самых роскошных царских палатах, но Сын Божий приходит скромно и тихо, рождается от Пречистой Девы Марии в убогой пещере, которая была образом опустошенной грехом человеческой души и которая превратилась в светлый чертог Небесного Царя. Святые Ангелы пели над благословенной пещерой дивную песнь: „Слава в вышних Богу и на земле мир, в человецех благоволение” (Лк. 2, 14).
Вифлеемские пастушки первыми получили весть о пришествии в мир Бога. Им явился Ангел Божий и сказал: „Не бойтесь; я возвещаю вам великую радость, которая будет всем людям: ибо ныне родился вам в городе Давидовом Спаситель, Который есть Христос Господь; и вот вам знак: вы найдете Младенца в пеленах, лежащего в яслях” (Лк. 2, 10-12). Пастушки первые из земнородных пришли в пещеру и поклонились Богомладенцу Христу.
В этот же самый день в благословенную пещеру пришли три царя с востока, которые были волхвами, то есть мудрецами. Они пришли из разных стран, но любовь к Истине свела их через чудесную звезду и привела их в Вифлеемскую пещеру. Они с благоговением поклонились новорожденному Царю Неба и земли и принесли Ему свои „дары: золото, ладан и смирну” (Мф. 2, 11). Золото – как знак того, что в мир пришел „Царь царей” (Откр. 17, 14); ладан – как знак того, что в мир пришел „Первосвященник будущих благ” (Евр. 9, 11); и смирну – как символ того, что Новорожденный Мессия-Христос спасет человечество через Свою живоносную смерть.
Царь Ирод, узнав, что в мир родился „Царь Иудейский”, как Его называли волхвы, встревожился и поднял меч, чтобы убить Божественное Дитя. И погибло от руки злого Ирода четырнадцать тысяч невинных младенцев, которые стали первыми Мучениками за Христа. Так неоднозначно этот мир встретил Христово Рождество.
Подобное отношение к Рождеству Христову, к великой Тайне пришествия в мир Бога, существует и сегодня. Одни люди почитают своего Спасителя и Господа, молятся Ему и стараются свою жизнь выстраивать на священных заветах Живого Бога. Другие свои человеческие желания ставят выше Божественных законов.
В эти неспокойные времена мы призваны Божественной благодатью к единению, доброму взаимопониманию и послушанию. Примером для всех является Воплотившийся Сын Божий, Который искупил нас от греха, смерти и ада.
С благодарением Воплотившемуся Богомладенцу Христу, сердечным чувством радости обращаюсь к Вам и поздравляю всех с преславным праздником Рождества Христова. Желаю всем здравия и спасения, мужества и терпения в преодолении трудностей земной жизни. Надеюсь, что празднование Рождества Христова укрепит в нашей жизни милосердие и любовь к тем, кто живет рядом с нами. Щедро поделимся радостью о Родившемся Христе со всеми людьми. Проявим внимание к особо нуждающимся: пожилым, одиноким, сиротам, инвалидам, обездоленным. Дадим возможность им почувствовать, что они не забыты, не оставлены в эти великие и радостные дни. Тогда и наше празднование будет полным и совершенным. Принесем к яслям новорожденного Иисуса Христа угодные Ему дары, как некогда волхвы, и в ответ на добрые наши дела Господь благословит людей Своих миром.
Призываю всех хранить в себе и преумножать дары Божии – неугасимую любовь к Богу, Святой Церкви и ближним.
Пусть мир Божий и Божие благоволение наполняют нашу землю и нашу жизнь. Пусть Вифлеемская звезда засияет над каждым из нас и помогает нам в пути земной жизни найти и сохранить Истину, которой для нас, людей, является наш Спаситель и Господь Иисус Христос: „…Я есмь Путь и Истина, и Жизнь; никто не приходит к Отцу, как только через Меня” (Ин. 14, 6). Во Христе мы найдем то счастье, которое постоянно ищем, каждый по-своему, но которое есть только там, где царствует Бог. Аминь.
ХРИСТОС РАЖДАЕТСЯ! СЛАВИТЕ ЕГО!
С любовью во Христе Родившемся,
НИКОДИМ
АРХИЕПИСКОП ЕДИНЕЦКИЙ И БРИЧАНСКИЙ
Рождество Христово
25 декабря 2023 г. / 7 января 2024 г.
град Единец